Cosly.com

Straetus trotse winnaar!

04 Juni 2018

De Straetus formule die staat voor klantvriendelijk incasseren versloeg in een zinderende finale tijdens de Algemene Ledenvergadering met slechts één stem verschil mede-genomineerden Kaldi koffie & thee en Vital4Skool.

Straetus wint NFV Franchise Trofee 2018!
“Trots’, zeggen Dennis Kuipers en Crijn Janssen in koor. Beiden vormen de directie van Straetus. “Franchise is in incassoland geen gemeengoed, toch bewijzen wij onder meer met het winnen van deze prijs dat het een samenwerkingsvorm is die succesvol kan zijn”, zegt Kuipers. Hij vertelt dat Straetus in 2009 is gestart en nu negen jaar later 31 vestigingen heeft. “We willen gestaag doorgroeien naar veertig tot vijfenveertig vestigingen. Maar de kwaliteit van het netwerk staat op één, niet de kwantiteit.” Dat geldt overigens ook voor de dienstverlening. “Wij gaan voor klantvriendelijk incasseren, we zijn er niet op uit om in de rechtbank te belanden. Dat is verspilde energie, en verspild geld”, aldus Janssen. Hij spreekt over de onderscheidende aanpak van Straetus; persoonlijk, transparant, maar vooral dus ook klantvriendelijk. “Crediteur en debiteur moeten na een incassotraject ook nog met elkaar door één deur kunnen.” De bijzondere aanpak, maar zeker ook het franchisemodel staat aan de basis van het succes en het winnen van de Trofee, stellen Janssen en Kuipers. “Wij staan naast de franchisenemers, we trekken samen op. Er wordt veel informatie gedeeld. Hebben ze vragen, dan kunnen ze altijd bij ons terecht. Ook ondersteunen wij hen in juridisch-, administratief- en commerciële zaken”, aldus Janssen. Kuipers ondersteunt het met nog een ander voorbeeld. “Bij Straetus kennen wij het SAP-programma, Straetus Aspiratie Programma. Via dit programma zitten we meerdere keren per jaar samen met groepen franchisenemers en brainstormen wij over onze formule en onze dienstverlening. Zo gaan wij samen met de franchisenemers vooruit, en werken wij continu aan nieuwe plannen.”

Pitch
Een van die nieuwe ontwikkelingen is het leveren van een totaalpakket met naast de incasso ook het debiteurenbeheer, vertelde Kuipers al eerder tijdens zijn pitch voor de jury van de Trofee. “We zien de behoefte hieraan stijgen. En dat is mooi, het past namelijk in onze visie van incasso. De klanten van onze franchisenemers versturen de factuur en vanaf dat moment nemen wij het gehele traject over. Zeer effectief, ook omdat er kort op de bal wordt gespeeld. Bij het verstrijken van de betalingstermijn gaat er meteen een herinneringen de deur uit, wordt debiteur nagebeld en bezoeken wij, waar nodig, de debiteur thuis.” Deze persoonlijk, menselijke aanpak werkt. Ook dankzij de regionale structuur. “Wij werken met regionale kantoren waardoor er altijd nauw contact is met de opdrachtgever en de debiteur”, vertelt Kuipers. “Waar nodig formuleert een franchisenemer in overleg met de klant het voorstel. Dat legt hij voor aan de debiteur tijdens een huisbezoek. Bij zakelijke klanten gaan we overdag langs, bij particulieren gebeurt dit meestal ’s avonds. Vanwege deze benadering zijn al veel debiteuren opdrachtgever geworden”, vult Janssen aan.

Potentie
De potentie, het verdienmodel en de doorontwikkeling van de formule waren de belangrijkste redenen dat de jury de NFV Trofee heeft toegekend aan Straetus. De prijs werd na afloop van de Algemene Ledenvergadering uitgereikt door ondernemer en investeerder Annemarie van Gaal en Boris van der Ham, voorzitter NFV. De NFV Franchise Trofee is dè vakprijs voor franchiseformules. De Trofee wordt sinds 2004 ieder jaar uitgereikt en geeft erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid. Naast Straetus waren ook Kaldi koffie & thee en Vital4Skool genomineerd voor de NFV Franchise Trofee. Leden en niet-leden van de NFV nomineren hun beste franchiseformule. Hieruit volgen de drie genomineerden met de meeste stemmen. De genomineerden hebben zichzelf 12 april tijdens een pitch aan de vakjury gepresenteerd. Op basis hiervan heeft een vakjury 50 punten, verdeeld over de genomineerden, toegekend. Tijdens de ALV zijn er promotiefilmpjes van de genomineerden getoond en hebben de aanwezige leden de andere 50 punten toegekend. Deze combinatie van stemmen heeft Straetus tot uiteindelijke winnaar gemaakt.

‘Alles is uit de kast gehaald om ons te overtuigen’

De NFV Franchise Trofee is na een jaartje van afwezigheid weer terug van weggeweest. De vakprijs voor franchiseformules werd dit jaar in de wacht gesleept door Straetus. Maar het was een close call, zo maakt juryvoorzitter Kees Seip van Flynth duidelijk.

“Het zijn drie totaal verschillende concepten, Straetus, Vital4skool en Kaldi koffie & thee. Maar ze zijn qua grootte weer heel goed vergelijkbaar. En dat maakte het erg leuk om te jureren, en uiteindelijk werd het dus ook erg spannend”, zegt Seip. Het uiteindelijk verschil werd gemaakt met één stem uit de zaal. “Ook voor ons lag het dicht bij elkaar”, verklaart de juryvoorzitter. Hij moest zich samen met de andere juryleden (Maarten Steinkamp van Multivlaai, Ben Buitelaar van Yarden, Jacky Michels van Groenrijk. Jos Burgers van NFV en Joost Bos van Koelewijn & Partners) baseren op de pitch van de drie genomineerden tijdens de jurydag. De criteria, waaronder het verdienmodel, de organisatie en de kwaliteit van mensen, speelden een belangrijke rol bij het toekennen van het aantal punten door jury. “De drie genomineerden hebben alles uit de kast gehaald om ons te overtuigen van het feit dat zij de beste franchiseformule van Nederland zijn, maar wij als jury hadden wij wel een lichte voorkeur”, verklapt Seip. Welke formule dat is, zegt hij niet. “Wij hebben als jury naar het totaalplaatje gekeken, de formule doorgelicht als het ware”

>>>>>>>>Compilatie jurydag 12 april jl.

Tevreden
Seip is tevreden met Straetus als winnaar. “Franchise is redelijk uniek in hun tak van sport. Bovendien is het met hun klantvriendelijk incasseren een onderscheidende formule als het gaat om debiteurenbeheer en incasso.” Maar dat onderscheid is er volgens hem ook bij Kaldi koffie & thee, dat een uniek retailconcept is met een koffie proeflokaal waar gasten koffie kunnen proeven, drinken, maar ook alles rondom een koffiebeleving kunnen kopen. “En Vital4skool is een bewezen schoolcatering concept binnen het voortgezet onderwijs dat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving voor leerlingen en medewerkers. Ook heel bijzonder.” Volgens Seip is de deelname voor de drie concepten sowieso geslaagd. “Het geeft intern een enorme positieve boost aan de formule. En dat hebben ze vooral aan zichzelf te danken. De formules waren alle drie enorm enthousiast over de nominatie en hebben het actief uitgedragen. En dat doet iets met de franchisenemers en alle medewerkers binnen de formule. Heel goed.” Seip roept dan ook alle franchiseformules op om zich volgend jaar te laten nomineren voor de Trofee. “Want ja, deze prijs is heel belangrijk voor de sector en dus ook volgend jaar is er weer een NFV Trofee te vergeven.”

« Terug naar het overzicht

Cosly.com