Actueel

Verslag Nieuwjaarsbijeenkomst 2023

Thema: Veerkracht en Duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk thema bij de franchisebedrijven in Nederland. Maar het is voor die partijen gelijktijdig ook een grote uitdaging, zo blijkt uit de woorden van Jerry Stam van IBM. Hij was één van de sprekers tijdens de NFV-nieuwjaarsbijeenkomst begin februari. Net als Wouter Staal, founder & CEO van YB (voorheen Yoghurt Barn). Hij maakte duidelijk dat YB als B Corp-bedrijf inmiddels een flinke positieve impact maakt op mens en milieu.

“Ongeveer de helft van de klanten zegt extra te willen betalen voor duurzame producten, maar slechts 30 procent doet het ook echt”, schetst Stam tijdens de NFV-bijeenkomst in de Utrechtse evenementenlocatie Mereveld meteen een dilemma als het over sustainability gaat. Dat betekent volgens hem dat (franchise)bedrijven het beste zelf de regie in handen kunnen nemen. “Sustainability is niet meer vrijblijvend, mede vanwege het activisme. Recent nog werd het Utrechtse restaurant Bistronome Des Arts beklad en bezet door dierenactivisten, omdat het foie gras serveerde. De eigenaresse is uiteindelijk gezwicht voor de acties en heeft besloten het gerecht van het menu te halen. Het is een voorbeeld, zo zijn er meer.”

Volledig plantaardig

Het is echter iets dat YB niet snel zou overkomen. De horecaketen begon tien jaar geleden onder de naam Yoghurt Barn, maar veranderde vorig jaar de merknaam naar YB. Het bedrijf zet in op duurzaamheid; zo werkt het aan een volledig plantaardig aanbod, is het B-Corp-gecertifieerd en YB wordt ook steeds meer klimaatpositief. “We willen elke dag de wereld een beetje beter maken”, verklaart Wouter Staal, founder & CEO van YB, de strategie. Zijn ‘avontuur’ met YB begon in 2011. Wandelend door de Spaanse steden viel hem op dat frozen yoghurt daar een groot succes is. “Ik vroeg mij af; als het in Spanje zo goed werkt, waarom hebben wij het in Nederland dan nog niet? Wij Nederlanders zijn ten slotte ’s werelds grootste yoghurteters, dus waarom heeft nog niemand yoghurt buitenshuis gebracht in ons land?” Het was de start van iets groots. “In september 2012 hebben wij onze eerste vestiging geopend, en dat was best een struggle. We gingen zelf maar zitten aan een tafel, om klanten naar binnen te lokken. Zien eten, doet eten, zo was onze gedachte. En ook qua aanbod; we werkten met duurzame zuivelleveranciers, maar het voelde niet goed genoeg. We wilden daarom over op 100 procent biologisch. Dat is ook gelukt, maar het was een pittig traject. En we durfden dat niet te communiceren, we waren bang voor het geitenwollensokkenimago dat toen nog rond bio hing. Maar dat is inmiddels volledig veranderd.”

In de jaren daarna heeft YB zich doorontwikkeld en meerdere vestigingen geopend. Zo heeft men franchisewinkels gehad in Nederland, maar die vestigingen zijn  inmiddels in eigen beheer genomen. En in de buitenlandse markten waar YB zelf niet thuis is, werkt het met grote bekende operators samen, zoals met het Italiaanse cateringbedrijf Autogrill dat masterfranchiser van YB is in België. Ook is er de afgelopen jaren verder gefocust op duurzame initiatieven. Zo mag YB zich sinds februari 2021 een certified B-Corporation noemen, oftewel B-Corp. “Bedrijven met een B-Corp-certificaat streven vrijwillig de hoogste standaarden na op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. Zo werken wij inmiddels ook heel hard aan de doelstelling om meer CO2 uit de atmosfeer te halen, dan dat wij via onze activiteiten toevoegen. We hebben hiervoor bijvoorbeeld onze ingrediëntenlijst tegen het licht gehouden en langs de uitstootlat gehouden. Groen is minder impact, rood betekent veel impact. En wat bleek? Vooral de dierlijke producten kleurden rood. Daarop moeten we dus veranderen.” Bij YB, zo vertelt Staal tijdens zijn voordracht bij de NFV-bijeenkomst, zijn ze namelijk gepassioneerd door zowel eten als de wereld waarin we leven. “Bij YB stellen we onszelf dagelijks de vraag hoe we eten zo lekker mogelijk kunnen maken en tegelijkertijd bijdragen aan een betere wereld.”

De handout van Jerry Stam is te vinden voor de NFV-leden in de kennisbank.

14 feb 2023

Agenda

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.

Cookie Instellingen

Hieronder kun je kiezen welke cookies je wel of niet wilt toestaan op deze site. Klik op "Opslaan" om je instellingen op te slaan.

FunctioneelNoodzakelijke cookies: om naar behoren te kunnen surfen door de sites, maken we soms gebruik van cookies. Je pc onthoudt de indeling die je zelf gemaakt hebt of de screenname die je hebt opgegeven om een reactie te plaatsen. Voor deze cookies hoeven we geen toestemming te vragen.

AnalyticsNederlandse Franchise vereniging maakt gebruik van een systeem (Google Analytics) om te analyseren welke pagina’s het best worden bezocht, via welke browser mensen surfen (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari, etc), via welke kanalen je onze website vindt etcetera. Op basis daarvan kunnen we de site en de prestaties verbeteren. Deze gegevens gebruiken we niet om te weten wie je bent, maar alleen om je bezoek aan onze site te analyseren.

Externe cookiesWij maken gebruik van inhoud van andere websites. Deze websites van derden plaatsen hun eigen cookies. Deze blokkeren we totdat je daar toestemming voor hebt gegeven.

Derde partij cookiesOp onze website zijn diensten van andere websites geïntegreerd. Als je gebruik maakt van een element van deze diensten, slaat deze partij ook cookies op.