Actueel

Verslag jaarlijkse evenement NFV – 23 mei 2023

De jaardag van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) in het koetshuis van Stalhouderij De Zadelhoff in Breukelen had alles in zich. Van de plichtplegingen, die horen bij een Algemene Ledenvergadering (ALV), tot een presentatie van spreker Sander Schimmelpennick en de uitreiking van de NFV Trofee aan de ‘King of Convenience’, namelijk SPAR.

De opening was, zoals gebruikelijk, voor NFV-voorzitter Boris van der Ham. Hij had goed nieuws. De NFV groeit. Er hebben zich de afgelopen periode tal van (aspirant) leden aangemeld voor een lidmaatschap bij de vereniging. “Dat past in een trend; franchise groeit en de NFV groeit mee”, zei hij tijdens de ALV, waarmee de jaardag startte. De cijfers ondersteunen hem daarin. Van der Ham toonde namelijk ook de jaarlijkse franchisestatistieken. De franchisemarkt vertegenwoordigt inmiddels maar liefst 42,4 miljard euro omzet en telt bijna 400.000 werknemers.

Wet Franchise

Onderdeel van de ALV was ook een blik op de Franchisewet. Deze is sinds 1 januari 2021 actief, maar sinds 1 januari 2023 extra actueel. Dit omdat voor franchiseovereenkomsten, die voor 1 januari 2021 al waren aangegaan, een uitzondering is gemaakt voor enkele bepalingen, zoals de goodwill-vergoeding, het postcontractuele non-concurrentiebeding en het instemmingsrecht voor wijzigingen in de franchiseformule. Hiervoor gold namelijk een overgangstermijn van 2 jaar. Met andere woorden; op 1 januari 2023 moesten alle overeenkomsten voldoen aan de nieuwe wet.

Duidelijk werd ook dat de Wet Franchise ertoe heeft geleid dat de franchisegevers in de vorm van de NFV en franchisenemers vaker met elkaar om de tafel zitten. “Dat doen we nu twee keer per jaar. Bovendien zitten we minimaal één keer per jaar om de tafel met het Ministerie van Economische zaken voor een evaluatie van de wet”, aldus Van der Ham.

Sander Schimmelpennick over kansenongelijkheid

Na de ALV betrad Sander Schimmelpennick het podium. De spreker, schrijver en mediapersoonlijkheid ging vooral in op de kansenongelijkheid in Nederland. “Ik heb veel respect voor de selfmade man. Maar die mannen en vrouwen zijn er niet meer zo veel. Het is tegenwoordig vaker zo dat de plek waar de wieg staat doorslaggevend is of je rijk wordt of niet. Veel van de vermogens bestaan namelijk uit erfenissen en ik vind dat die best anders mogen worden belast. Het is je immers in de schoot geworpen. Inkomen is inkomen en dat moet gelijk worden belast. En ik heb het allemaal laten doorrekenen. Neem die jubelton, dat kan gewoon. Je moet alleen de zaken anders gaan regelen.”

Het debat

Het zorgde voor de nodigde discussies, die nog even werden voorgezet tijdens een kort debat over franchise tussen Bagels & Beans, SNS en Ekmekci. Ook hier was Schimmelpennick de aangever. “Staat de jonge generatie wel open voor franchise?”, vraagt hij aan Lizan van der Pol van Bagel & Beans. “Nou, de generatie Z staat niet te popelen. De werk-vrije tijd-balans is voor hen heel belangrijk, daar moet aandacht voor zijn. Maar goed, franchisen is gewoon keihard werken.” Umar Mirza van  Ekmekci zegt dat de concurrentie op lonen sterk is. “Je ziet dat bedrijven hun medewerkers in loondienst een steeds hoger salaris betalen, daar concurreren wij mee. Zeker bij de start verdien je als franchisenemer niet direct de hoofprijs, vaak zit je dan op een modaal inkomen.” Daar staat volgens Ronald Pieters van SNS wel een enorm groot werkplezier tegenover. “Of wij geloven in franchise? Absoluut. Zonder franchise hadden wij niet meer bestaan in de vorm zoals wij er nu zijn met tientallen vestigingen in dorpen en steden. Onze ondernemers zijn scherp op de kosten en hebben service hoog in het vaandel. Ze zijn er voor hun klanten, dat wordt enorm gewaardeerd.”

NFV Trofee; SPAR als winnaar

Na het debat was het de beurt aan opnieuw Boris van der Ham. Hij mocht de winnaar van de NFV Trofee bekendmaken, het slotstuk van de NFV-jaardag. De genomineerden voor de franchise vakprijs waren dit jaar Bakker Bart, eazie en SPAR. Uiteindelijk ging laatstgenoemde met de prijs naar huis. Het was een close call, zo legde Van der Ham uit. Maar toch was de jury volgens unaniem in de keuze. Hij droeg ook meteen het juryrapport voor. “De jury is van mening dat SPAR zich op voortreffelijke eigen wijze een plaats heeft veroverd in zijn markt. Met een heldere focus, bezieling en doorzettingsvermogen heeft SPAR succes geboekt, waarbij de formule zich meebeweegt met de veranderende consument. Het werken met een groep zorgvuldig geselecteerde franchisenemers, die zich thuis voelen bij de formule is het resultaat van volwaardig ondernemerschap. Een zeer degelijke aanpak met heldere afspraken, een compleet dienstenpakket met goed georganiseerde ondersteuning vanuit de franchisegever, wordt aangeboden. Hierdoor wordt de franchisenemer ontzorgd en kan deze doen wat belangrijk is, zich richten op de klant. De formule slaagt erin franchisenemers voor langere tijd aan zich te binden en gaat ook steeds de uitdaging aan om de franchisenemers mee te nemen in de koers van de onderneming. De winnaar is een prachtig voorbeeld van kundig ondernemerschap gedurende een langere periode en dat in een voortdurend in beweging zijnde markt.” Franchisenemer Ismail Abdel Rahman en Marc Schoonhoven, Area Manager Franchise, namen de prijs in ontvangst. Schoonhoven: “Als SPAR zijn wij 7 jaar geleden de transitiefase ingegaan, en zijn wij samen met de ondernemers van supermarktconcept getransformeerd naar een gemaksformule. Het winnen van de NFV Trofee is een kroon op al het werk dat wij de jaren samen hebben verzet.”

Klik hier voor het fotoalbum

5 jun 2023

Agenda

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.

Cookie Instellingen

Hieronder kun je kiezen welke cookies je wel of niet wilt toestaan op deze site. Klik op "Opslaan" om je instellingen op te slaan.

FunctioneelNoodzakelijke cookies: om naar behoren te kunnen surfen door de sites, maken we soms gebruik van cookies. Je pc onthoudt de indeling die je zelf gemaakt hebt of de screenname die je hebt opgegeven om een reactie te plaatsen. Voor deze cookies hoeven we geen toestemming te vragen.

AnalyticsNederlandse Franchise vereniging maakt gebruik van een systeem (Google Analytics) om te analyseren welke pagina’s het best worden bezocht, via welke browser mensen surfen (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari, etc), via welke kanalen je onze website vindt etcetera. Op basis daarvan kunnen we de site en de prestaties verbeteren. Deze gegevens gebruiken we niet om te weten wie je bent, maar alleen om je bezoek aan onze site te analyseren.

Externe cookiesWij maken gebruik van inhoud van andere websites. Deze websites van derden plaatsen hun eigen cookies. Deze blokkeren we totdat je daar toestemming voor hebt gegeven.

Derde partij cookiesOp onze website zijn diensten van andere websites geïntegreerd. Als je gebruik maakt van een element van deze diensten, slaat deze partij ook cookies op.