Actueel

Op bruisende franchisedag gaat de NFV Franchise Trofee 2024 naar Verhage

Voor een volle zaal met franchisegevers en franchisenemers in de Johan Cruijff Arena heeft Verhage Horeca Groep dinsdagavond 28 mei de NFV Franchise Trofee 2024 ontvangen. De andere twee genomineerden voor de jaarlijkse vakprijs, Doppio Espresso en AMI Kappers, kregen ook uitmuntende rapportcijfers

Het werd dus  een ‘close call’ volgens de jury van dé vakprijs voor franchiseformules. Toch was de uitkomst weloverwogen, zei voorzitter Boris van der Ham van de organiserende Nederlandse Franchise Vereniging (NFV). Hij reikte de trofee uit aan Hans Jonker en Wesley Fok, de twee directeur-eigenaren van Verhage. Ze waren nog wat beduusd, en in ieder geval ‘ontzettend trots’.

Hans Jonker (Verhage): “We hebben ook meegedaan met het oog op het werven van nieuwe franchisenemers.”

“Het is een rollercoaster geweest”, zei Jonker over het proces naar de uiteindelijke victorie. “Het betekende best veel huiswerk, en er wordt echt heel goed gekeken naar wat je doet. We hebben ook meegedaan met het oog op het werven van nieuwe franchisenemers, gewoonlijk treden we niet zo naar buiten. Maar wie A zegt moet ook B zeggen, en dit is wel hartstikke leuk.”

Ronald de Boer

De spanning naar de uitreiking werd langzaam opgebouwd gedurende deze dag voor de 120 aanwezige leden van de NFV. Tussendoor genoten ze van een rondleiding door het stadion. Velen gingen op de foto met oud-topvoetballer Ronald de Boer.

Ronald de Boer (oud-topvoetballer): “Voor een goed team heb je diversiteit nodig.”

Die werd op het podium ook geïnterviewd door Van der Ham. Hij vertelde dat zijn club, Ajax, pieken en dalen meemaakt, ‘net zoals bedrijven’. Om een goed team op te bouwen, zowel in de sport als in het bedrijfsleven, heb je volgens jeugdtrainer De Boer diversiteit nodig. Mensen die elkaar complementeren.

Purpose en profit

Daarvoor had organisatie- en impactstrateeg Joris van Zoelen de franchisemensen bijgepraat over ‘purpose en profit’. Want die twee gaan heel goed samen, legde hij uit.

Joris van Zoelen: “De klimaatimpact is nu al een van de meest bedreigende factoren voor de continuïteit van een bedrijf.”

Niet alleen in het belang van onze planeet en onze kinderen zouden bedrijven duurzaam en maatschappelijk verantwoord moeten opereren. Ook zakelijk gezien is dit de beste strategie. “Want de klimaatimpact is nu al een van de meest bedreigende factoren voor de continuïteit van een bedrijf.”

Daarnaast verwachten medewerkers en klanten een groen beleid, stelt de wetgever steeds meer eisen en noopt het gebrek aan bronnen tot een klimaatbewuste koers. Onderzoeken wijzen uit dat ‘impactbedrijven’ drie keer meer aandacht van de media krijgen en de medewerkers meer bevlogen zijn en daardoor veel harder werken. Onder de veertig meest inspirerende bedrijven noemden de respondenten 23 impactbedrijven.

Intrinsieke motivatie

SPAR heeft ook bewust voor een groen en sociaal beleid gekozen. “Dat is ingezet door de CEO, en iedereen is erdoor geïnspireerd geraakt”, aldus directeur operations Pim Dirckx van deze supermarktformule. Hij vertelde dat SPAR fors investeert in de banden met de lokale samenleving (bijvoorbeeld winkels openen in krimpgebieden) en dat de eiwittransitie momenteel de grootste uitdaging is.

Pim Dirckx (SPAR): “We moeten de eiwittransitie wel met elkaar doen, met leveranciers en klanten.”

Nu zijn de voedingsmiddelen in de schappen nog 60 procent dierlijk en 40 procent plantaardig, die verhouding moet binnen enkele jaren op zijn minst naar 50/50. “We moeten dat wel met elkaar doen, met de leveranciers en de klanten.” Het nieuwe beleid is al zichtbaar in de cijfers, en dan met name in de sociale betrokkenheid.

In de horecagelegenheden van franchiseformule Anne & Max is nu 90 procent van de producten biologisch. “Gasten moeten producten kunnen eten waar geen gif op zit, en boeren waar die producten vandaan komen moeten kunnen werken zonder gif”, sprak oprichter en eigenaar Wobbe van Zoelen. Hij voert zijn beleid door in de hele bedrijfsketen en is de groene en sociale weg van meet af aan ingeslagen. Hij is ‘intrinsiek gemotiveerd om het goede te doen’. “Iedereen die bij ons werkt voelt die missie ook. We hadden er alleen wat eerder mee naar buiten moeten treden.”

Na de verfijnde voorgerechten, die al netwerkend werden verorberd, was het grote moment van de dag daar. De drie genomineerden stelden zich nog eens goed voor aan het publiek met vlotte filmpjes.

Verhage

Verhage Horeca Groep timmert al sinds 1967 succesvol en vrij onopvallend aan de weg. In dat jaar namen de gebroeders Joop en Pim Verhage een cafetaria over in Rotterdam. In 1988 werd overgestapt op franchise en verkochten de eigenaren vijf winkels aan hun bedrijfsleiders.

Hans Jonker (Verhage): “Met franchise kun je doorgroeien zonder je lokale held of heldin te verliezen.”

Ze hadden de ambitie om verder te groeien en liepen daarbij zelf tegen grenzen aan, vertelt Hans Jonker, de huidige mede-eigenaar van de formule. “Want horeca is topsport, je hebt ruime openingstijden en staat altijd aan. En de gasten zoeken altijd die man of vrouw, de ziel van een zaak. Met franchise kun je doorgroeien zonder je lokale held of heldin te verliezen.”

Hij spreekt uit eigen ervaring want werkt sinds zijn zeventiende jaar bij Verhage en is zelf jarenlang franchisenemer geweest, net zoals zijn compagnon Wesley Fok. Ze zijn geen biologische familie van de oprichters, maar wel door hen ‘opgevoed’. Jonker: “We noemen onszelf dus wel een familiebedrijf, en zo gedragen we ons ook.”

Naar buiten treden

Het is tijd om wat meer naar buiten te treden en de bescheidenheid iets te laten varen, besloten zij. Om zich aan potentiële franchisenemers te laten zien. Dat is best een uitdaging, merkt Hans Jonker. “We willen mensen kansen geven, en daar zijn we enorm actief mee bezig.”

De 42 franchisevestigingen worden gerund door 42 ondernemers, met name in de Randstad. De groei is gestaag, met zo’n twee vestigingen per jaar. De formule is hard, met een uniforme service en de groothandel in eigen huis. Data speelt een belangrijke rol in de sturing. Zo zijn alle handboeken nu digitaal. Jonker: “We hebben ook een diepgaand inzicht in de bestaande locaties, door alle data-uitwisseling tussen franchisenemers en franchisegevers. Tot op tienden achter de komma kijken we naar de verschillen tussen winkels.”

Boris van der Ham (NFV): “De drie genomineerden vormen de crème de la crème van de franchisewereld.”

Een gezamenlijke app, events en een uitgebreid team van deskundigen op kantoor zorgen voor  kennisdeling en ondersteuning van franchisenemers. Het gehele pakket leverde de Rotterdamse formule uiteindelijk in het Amsterdamse voetbalstadion de prestigieuze NFV Franchise Trofee op.

Doppio Espresso

Daarmee grepen Doppio Espresso en AMI Kappers dus net naast het eremetaal, maar ook zij kregen een uitstekende beoordeling op de zeven hoofdpunten van de vijfkoppige jury. “De drie genomineerden vormen de crème de la crème van de franchisewereld”, aldus dagpresentator Boris van der Ham.

Doppio Espresso is allang niet meer de louter Italiaanse koffiezaak bij de oprichting in Groningen zeventien jaar geleden. Er kan nu ook uitgebreid geluncht en geborreld worden.

Peter van Eijl won met zijn zaak direct de AD Koffietest, destijds een gezaghebbende onderscheiding. Hij kreeg daardoor zoveel naamsbekendheid en vraag van ondernemers dat vanaf vestiging drie een franchiseformule werd opgericht, met behulp van een compagnon.

Peter van Eijl (Doppio Espresso): “Ik zie nog genoeg groeikansen, want onze verwenmomentjes zijn tijdloos.”

Hij vertelde in de Johan Cruijff Arena vlak voor de uitslag dat de langetermijnstrategie van zijn formule een onderscheidend aspect is in de branche. En hij ziet nog genoeg groeikansen, want ‘sommige dingen zijn tijdloos’, zoals de verwenmomentjes die Doppio verzorgt. Van Eijl vindt de nominatie ‘een erkenning voor waar we mee bezig zijn’, en schuift de credits daarvoor grotendeels naar de ondernemers.

Volgens de jury heeft Doppio, nu onder de vleugels van formulehuis Cavesco, ‘hoogwaardige koffie toegankelijk gemaakt voor een breed publiek’.

AMI Kappers

Monique Radius, algemeen directeur van AMI Kappers, heeft in de zeventien jaar dat zij bij de formule werkt waargenomen dat zowel ondernemers als klanten kritischer zijn geworden. “Dat is logisch in de tijd waarin we leven en het houdt ons scherp”, zegt zij.

Monique Radius (AMI Kappers): “De diverse doorgroeimogelijkheden, de brede steun voor de ondernemers en de familiaire sfeer typeren nog steeds onze formule.”

Als franchisegever verwelkomt zij ook veel jonge ondernemers die samen met AMI Kappers hun eigen salon willen starten. “Dit is een direct resultaat van de diverse doorgroei- en opleidingsmogelijkheden, de brede ondersteuning en het familiaire gevoel, wat al jaren typerend is voor de formule.”

AMI Kappers investeert voortdurend in de ontwikkeling van de formule, haar ondernemers en medewerkers. Dit viel ook de jury van de NFV Franchise Trofee op: “Wat eens begon met een kapperszaak in Borculo, is uitgegroeid tot een landelijke formule met een fullservice concept, gekenmerkt door vakmanschap en passie.”

Monique Radius beschouwt de nominatie als een kroon op het werk van de formule. “Het is een bevestiging dat wat wij al meer dan vijftig jaar doen, goed is.”

Energieke dag

Charlotte Oude Reimer van de NFV kijkt intussen terug op een uitermate geslaagd evenement.

“Het was een bruisende, energieke dag waarop franchise goed in de spotlights stond. Franchisegevers en geassocieerde leden hadden de tijd om elkaar weer eens te spreken en hun netwerk uit te breiden.”

Auteur: Hans Veltmeijer

 

Foto’s zijn voor leden te bekijken op de kennisbank. Nog geen toegang? Neem dan contact met ons op.

31 mei 2024

Agenda

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.

Cookie Instellingen

Hieronder kun je kiezen welke cookies je wel of niet wilt toestaan op deze site. Klik op "Opslaan" om je instellingen op te slaan.

FunctioneelNoodzakelijke cookies: om naar behoren te kunnen surfen door de sites, maken we soms gebruik van cookies. Je pc onthoudt de indeling die je zelf gemaakt hebt of de screenname die je hebt opgegeven om een reactie te plaatsen. Voor deze cookies hoeven we geen toestemming te vragen.

AnalyticsNederlandse Franchise vereniging maakt gebruik van een systeem (Google Analytics) om te analyseren welke pagina’s het best worden bezocht, via welke browser mensen surfen (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari, etc), via welke kanalen je onze website vindt etcetera. Op basis daarvan kunnen we de site en de prestaties verbeteren. Deze gegevens gebruiken we niet om te weten wie je bent, maar alleen om je bezoek aan onze site te analyseren.

Externe cookiesWij maken gebruik van inhoud van andere websites. Deze websites van derden plaatsen hun eigen cookies. Deze blokkeren we totdat je daar toestemming voor hebt gegeven.

Derde partij cookiesOp onze website zijn diensten van andere websites geïntegreerd. Als je gebruik maakt van een element van deze diensten, slaat deze partij ook cookies op.