Actueel

Omnichannel strategie versterkt formule

Omnichannel strategie versterkt formule

Lokaal ondernemerschap belangrijke aanvulling op online strategie

De sterke groei van online winkelen maakt ingrijpende veranderingen noodzakelijk om te kunnen blijven voortbestaan. Ook de franchisewereld ontkomt hier niet aan. Uit onderzoek blijkt echter dat een derde van de ondervraagde franchiseformules nog altijd geen gebruik maakt van het online verkoopkanaal. Terwijl een omnichannel mix van retail en e-tail zowel de franchiseformule, als de lokale franchisenemer, juist sterker maakt.

Veel retailers gaan over op een omnichannel strategie. Dit is een strategie waarbij meerdere kanalen – een fysieke winkel, e-commerce, m-commerce en social media geïntegreerd worden ingezet om het contact met klanten te onderhouden, en om producten en/of diensten te verkopen. Ook franchiseformules ontkomen hier niet aan.

Wrijvingen tussen franchisegever en franchisenemer
Uit onderzoek van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) blijkt echter dat een derde van de ondervraagde franchiseformules[1] (nog) geen gebruik maakt van een online verkoopkanaal. Dit komt onder meer door de verschillende belangen van de franchisegevers en de franchisenemers, wat tot wrijvingen kan leiden. Knelpunten zijn onder meer de verdeling van de kosten en de baten, rayon exclusiviteit, bescherming van het merk en het retourbeleid.

Voorkeur voor online model vanuit formule
De meest voorkomende online strategie bij franchiseformules is een online model dat vanuit de centrale organisatie wordt ontwikkeld en geëxploiteerd. Met name de full service franchiseformules kiezen voor deze strategie. Soft franchise formules kiezen vaker voor een gecombineerd online businessmodel. Ook hier betreft het doorgaans een uniforme website vanuit de centrale organisatie, maar daarnaast hebben franchisenemers veelal de mogelijkheid om via lokale websites acties en andere activiteiten te vermelden. Een gecombineerd model maakt beter gebruik van de kwaliteiten en lokale expertise van de franchisenemer.

90% van de formules actief op social media
Hoewel een derde van de ondervraagde franchiseformules geen producten of diensten online verkoopt, maakt bijna 90% van de ondervraagde formules wel gebruik van social media. De voorkeur gaat hierbij uit naar samenwerking tussen de franchisegever en één of meerdere franchisenemers.

In toekomst minder winkels nodig
Door het veranderende winkelgedrag worden fysieke winkels meer een marketingtool om de consument te inspireren en om een beleving te creëren. Een gevolg is wel dat franchiseformules in de toekomst selectiever zullen worden met betrekking tot hun offline aanwezigheid. Naar verwachting zal het aantal vestigingen bij veel franchiseformules in de toekomst dan ook afnemen.

Omnichannel strategie omarmen
“Informatie verzamelen, inspiratie op doen, beleving en winkelen gaan steeds vaker hand in hand”, aldus Esthrella Khouw, manager Zakelijke Arrangementen bij ING. “Om ook in de toekomst te kunnen blijven voortbestaan is het van belang dat franchiseformules de omnichannel strategie in de organisatie implementeren, en daarbij ook een goed verdienmodel inbouwen. Aan de franchisenemers de taak om deze strategie te omarmen en om er optimaal gebruik van te maken.”

Lees het volledige rapport in de bijgevoegde pdf. 

28 nov 2013

Agenda

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.

Cookie Instellingen

Hieronder kun je kiezen welke cookies je wel of niet wilt toestaan op deze site. Klik op "Opslaan" om je instellingen op te slaan.

FunctioneelNoodzakelijke cookies: om naar behoren te kunnen surfen door de sites, maken we soms gebruik van cookies. Je pc onthoudt de indeling die je zelf gemaakt hebt of de screenname die je hebt opgegeven om een reactie te plaatsen. Voor deze cookies hoeven we geen toestemming te vragen.

AnalyticsNederlandse Franchise vereniging maakt gebruik van een systeem (Google Analytics) om te analyseren welke pagina’s het best worden bezocht, via welke browser mensen surfen (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari, etc), via welke kanalen je onze website vindt etcetera. Op basis daarvan kunnen we de site en de prestaties verbeteren. Deze gegevens gebruiken we niet om te weten wie je bent, maar alleen om je bezoek aan onze site te analyseren.

Derde partij cookiesOp onze website zijn diensten van andere websites geïntegreerd. Als je gebruik maakt van een element van deze diensten, slaat deze partij ook cookies op.