MAR
MAR
Het aantal formules in Nederland bleef stabiel, wel was er een krimp van het aantal franchise-vestigingen (-3.4%) en een toename van het aantal medewerkers (+2.5%). Tenslotte tekende zich een zeer lichte daling van de omzet af (-0.08%). Het lijkt er op dat een aantal sectoren in de opwaartse spiraal zitten. Vooral de Horeca doet het goed.
In de Retail Food en Non Food valt de daling met 3.4% in het aantal vestigingen op, iets dat wordt bevestigd door de toenemende leegstand in de winkelkernen. Ook de dienstverlening laat in aantallen vestigingen en medewerkers wat steken vallen, wel met de aantekening dat in sommige sectoren van de dienstverlening de toetreding en derhalve ook de uittreding betrekkelijk eenvoudig is.
Wat de vooruitzichten betreft, 2/3 van de franchisegevers geeft aan dit jaar weer groei te verwachten, hetgeen niet wegneemt dat ondernemers in de retail nog steeds geen echt antwoord hebben op het moeilijk te voorspellen gedrag van de consument. Er was een zeer lichte daling in het aantal franchiseformules. Dit toont aan dat franchise als vorm van samenwerking tussen zelfstandige ondernemers ook in staat is met moeilijke marktomstandigheden om te gaan.
Hier vindt u de statistiek vergroot.
De NFV Franchise statisitek is gepresenteerd tijdens de NFV Jaardag op 28 mei jl. Franchise is een samenwerking tussen zelfstandige ondernemers op basis van een formule. Het onderzoek is afgenomen in opdracht van de NFV en Rabobank en uitgevoerd door Panteia.
Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.
Hieronder kun je kiezen welke cookies je wel of niet wilt toestaan op deze site. Klik op "Opslaan" om je instellingen op te slaan.
Deze content wordt niet getoond door je cookie voorkeuren. Accepteer cookies om deze content te zien.