Actueel

Goede voorbeelden om te volgen……

De passie was de grote overeenkomst tussen de verder heel verschillende formules die dit jaar afkomstig zijn uit de horeca, de zorg en de dienstverlening. Alle drie succesvol in hun segment en de presentaties gaven goed weer waarin de formule zich weet te onderscheiden en waarom ze resultaten weten te boeken. Die positieve verhalen zijn een plezier en illustreren het mooie ondernemerschap in een uitgebalanceerde relatie tussen franchisegever en franchisenemer.

Ik ga nu natuurlijk niet citeren uit het juryrapport of de winnaar bekendmaken. Dat komt later deze maand tijdens het ‘Franchisediner’ op de Jaardag van de Nederlandse Franchise Vereniging. Hans Biesheuvel, de initiatiefnemer van ONL voor Ondernemers, maakt dan de winnaar bekend. En de aanwezige gasten maken een keuze tussen een drietal genomineerden voor die andere prijs, de Franchise Innovatieprijs. De prijs die in het leven geroepen is om aandacht te vestigen op de noodzaak van continue vernieuwing in formule en ondernemerschap. Ik ben benieuwd wie het gaat worden en gun het ze allemaal van harte. Want ja, wat positieve aandacht voor de Franchisesector en het samenwerkingsmodel tussen de franchisegever en de lokale ondernemer vind ik wel op z’n plaats.

Nu is het goede vaak geen nieuws, maar het feit dat franchise vooral in negatieve zin de media weet te interesseren en dat daarmee geen representatief beeld wordt gegeven bevalt me niet. Succes heeft vaak vele vaders en we hebben vaak iets van ‘doe maar gewoon’ en niet teveel opvallen. Want wie weet. Als je aangeeft dat het goed gaat, wat betekent dat dan voor de relatie? In dat licht vond ik een bericht een dezer dagen wel aardig; of een franchisenemer succesvol is hangt minder af van de formule dan van z’n eigen ondernemerschap en passie voor het bedrijf. Ik geloof daar wel in, daarmee niet zeggend dat alle formules kunnen leiden tot successen. Daarvoor is onderscheidend vermogen van de formule, helderheid in wederzijdse rechten en plichten, en een voortdurende aanpassing aan de markt essentieel.

Je moet het in Franchise met elkaar doen en dat geeft mooie kansen. Wat dat betreft hoop ik dat de winnaars van de NFV Franchise Trofee en de NFV Innovatieprijs hun steentje bijdragen voor het effect van; goed voorbeeld doet goed volgen. En dat de franchisesector ook haar successen wat meer mag vieren. Ik ben er bij, uw formule ook?

4 mei 2015

Agenda

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven. Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.

Cookie Instellingen

Hieronder kun je kiezen welke cookies je wel of niet wilt toestaan op deze site. Klik op "Opslaan" om je instellingen op te slaan.

FunctioneelNoodzakelijke cookies: om naar behoren te kunnen surfen door de sites, maken we soms gebruik van cookies. Je pc onthoudt de indeling die je zelf gemaakt hebt of de screenname die je hebt opgegeven om een reactie te plaatsen. Voor deze cookies hoeven we geen toestemming te vragen.

AnalyticsNederlandse Franchise vereniging maakt gebruik van een systeem (Google Analytics) om te analyseren welke pagina’s het best worden bezocht, via welke browser mensen surfen (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari, etc), via welke kanalen je onze website vindt etcetera. Op basis daarvan kunnen we de site en de prestaties verbeteren. Deze gegevens gebruiken we niet om te weten wie je bent, maar alleen om je bezoek aan onze site te analyseren.

Externe cookiesWij maken gebruik van inhoud van andere websites. Deze websites van derden plaatsen hun eigen cookies. Deze blokkeren we totdat je daar toestemming voor hebt gegeven.

Derde partij cookiesOp onze website zijn diensten van andere websites geïntegreerd. Als je gebruik maakt van een element van deze diensten, slaat deze partij ook cookies op.