IKEA

BILLY, KLIPPAN, ÖLGA en IVAR. Bijna elke Nederlander kent deze iconen van Zweeds functioneel en betaalbaar design. Eind jaren ’70 opende IKEA haar eerste winkel in Nederland. Nu, 40 jaar later, zijn er 13 winkels geopend die klanten kunnen bezoeken.

Visie & Bedrijfsconcept

We hebben een passie voor het leven thuis. Onze cultuur is ontstaan vanuit enthousiasme, samenhorigheid en een ‘aan-de-slag’-houding. We zijn optimisten en voortdurend op zoek naar nieuwe en betere manieren om dingen te doen. Van het ontwerp van een schommelstoel die in een platte verpakking past, tot het maken van led-lampen die voor iedereen betaalbaar zijn. Onze visie is om een ​​beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen – voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken.

Bedrijfsconcept

Terwijl onze visie vertelt waarom we bestaan, vertelt ons bedrijfsconcept wat we willen bereiken. En voor iedereen die IKEA heeft bezocht, ligt het idee voor het bedrijfsconcept best voor de hand – “een breed scala aan goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten aanbieden, tegen prijzen die zo laag zijn dat zoveel mogelijk mensen ze kunnen betalen.’’

Dat betekent dat we producten moeten maken met een prachtig ontwerp, goede functies, die duurzaam zijn, van goede kwaliteit én tegen een lage prijs beschikbaar zijn. Dat noemen we ‘Democratisch Design’, omdat we geloven dat goede woninginrichting voor iedereen is.

Producten die veel mensen aanspreken, betekent ook grote productievolumes. Dit zorgt ervoor dat we producten tegen lage prijzen kunnen aanbieden. En dat niet alleen, wanneer onze producten worden verpakt en verzonden in ruimtebesparende verpakkingen, worden opslag- en transportkosten verlaagd en kunnen we onze prijzen nóg verder verlagen.